3.09.2013 г.

Животът е прекрасен


Всъщност, знаеш ли какво, животът е шибан. Ставал съм толкова пъти сутрин и първото, което ми идва на ума, е "Ад, шибан ад." Днес махнах няколко човека от фейсбук, заради вечно щастливите им статуси. Защото исках да размажа вечно щастливите им усмивки. Мразя кухи лейки, но още повече мразя щастливи кухи лейки.

Поради тази причина мразя и Бийтълс - подскачащи щастливи човечета насам и натам могат само да ме депресират. Добре че поне учените са доказали, че щастлив живот без смисъл не е за предпочитане дори пред нещастен живот, но със смисъл. Да си щастлив е просто да се чувстваш добре и нищо повече; не се изисква особен умствен потенциал, дори липсата на такъв улеснява достъпа до щастие. Докато смисленият живот добива своята същност от потенциала ти да допринасяш към другите и разкрива една по-широка картина на един по-уравновесен и в този смисъл по-добре "изживян" живот. И ако щастливите хора се радват от получаването на неща от другите, то тези, водещи смислен живот, се радват като дават на другите.

Щастието без смисленост характеризира един относително плитък, ориентиран-към-себе си, дори егоистичен живот, при който нещата вървят добре, нуждите и желанията са лесно задоволени, а трудностите са избягвани. Ако не друго, чистото щастие е свързано с това да не помагаш на другите в нужда... От части, това, което вършим като човешки същества, е да се грижим за другите и да им сътрудничим. Това прави животът смислен, но не непременно ни прави щастливи. /source/

Това, което различава човешките същества от животните, е не стремежът към щастие, а стремежът към смисъл, който е уникален за хората.  /source/

И ако човечеството е щастливо в малоумността си или нещастно в непрекъснатия си стремеж към откриването на щастие, някой път просто се отказвам и всичко става по-просто. Може и понякога да съм щастлив, а може и никога да не съм - такъв е животът, а аз съм доволен от моя, защото намирам в него смисъл да съществувам. "Eat, Love, Die." 

Щастливите филми няма да ти покажат пътя към щастието, защото са измислени. Но затова пък можеш да откриеш смисъл да съществуваш в трагедиите на другите, защото те най-пълно описват какво се случва на този свят. И от тях можеш само да се поучиш и да помогнеш. Защото животът може да храни някои със сребърна лъжица, но за разлика от него смъртта не я е грижа, когато идва - нито от кога си тук, нито за цвета на кожата ти, нито дали си дал на някого сърцето си.

Преди малко бях на една тераса и ми идеше да направя нещо непоправимо. Нещо, за което може би щях да съжалявам. Спаси ме само мисълта, че не ми се излежава нечии безполезен живот в затвора. Така че щастието е като пистолет - добре е да го имаш, но когато е в другите - предпочиташ да не ти го завират в лицето.



  • Интересен факт: преди кризата, България е на едно от последните места по щастие (137 от 150 изследвани), дори сме по-нещастни от абсурдни страни като Судан, Кения, Либия, Египет, Нигерия, Ботсвана, Конго, Намибия, Ангола, Зимбабве, Иран, Индия, Китай, Монголия, Виетнам, Индонезия и Филипините. Според друго изследване сме на 93-то място от 103 страни.


0 коментара:

Публикуване на коментар